Portréretus - a bőr lágyítása a textúra megőrzésével

2013. április 11., csütörtök

A  Photoshopban szinte mindegyik a megoldás a bőr valamilyen életlenítésével (blur) éri el az arcbőr lágyítását. A "blőrözés" legnagyobb átka viszont az, hogy alkalmazásával az arcbőr textúrája is elvész. Ez sokakat nem zavar, amit a gumiarcú női portrék mérhetetlen mennyisége is jelez, de ha egy kicsit is igényesebb eredményt szeretne elérni az ember, akkor már alaposabban bele kell merülnie a portréretusálás műhelytitkaiba. És ez nem is olyan egyszerű.

A témáról sok leírást találhatunk az interneten, így pl. a tutorial.hu-n is olvasható egy érthető és korrekt leírás arról, hogyan lehet a gaussian blur segítségével elérni az arcbőr lágyítását. De a textúra megőrzéséről (vagy éppen visszaállításáról) viszont már alig lelni fel valamit!

Sokan dolgoznak a Portrait Professional nevű viszonylag olcsó és egészen jó eredményt felmutató programmal. Nevével ellentétben a PP kifejezetten az amatőröknek készült, a profik utálják, és becsmérlik, ahol csak tudják. Legfőbb ellenérvük éppen az, hogy a szoftver ugyan (látszólag) szépen és tetszetősen elmossa az arcbőrt, de egyúttal az arc textúráját is sikeresen elpusztítja. És ebben bizony igazuk is van.

Scott Kelby a Professzionális portréretus c. könyvében részletes leírást ad arról, hogyan lehet a Photoshop segítségével egy portét szépen elmunkálni. A legtöbb részfeladat nem okoz gondot, hiszen többféle módon is megoldható. Az arcbőr lágyítására azonban csak két olyan módszert ismertet, amely egyúttal a bőr textúrájának megtartására vagy visszacsempészésére is alkalmas. Ezek közül a "visszacsempészős" módszert találtam meglehetősen jónak, amit a Portrait Professional eredményével történő összehasonlítás is mutat.

A retusálandó alapképünk legyen az alábbi:


Bármilyen szép is a modellünk, mindig meg kell küzdenünk a szép eredményért, különösen, ha smink nélkül fotózunk.

Egy kis alapvető előmunkálat után (pl. a szem alatti sötét foltok eltüntetése), a Portrait Professional néhány perc alatt elég szép eredményt varázsol nekünk. Nem csak az arcbőr, de a szem, száj, haj bizonyos mértékű retusálását is gyorsan elvégzi:


Látható, hogy eltűntek az arc foltjai, élénkebbek, színesebbek a szemek és a haj is tetszetősebb (bár több helyen, így például a szemfehérjén még van mit javítani). Ám ha jobban megnézzük az arcbőrt, elég csúnya dolgokat láthatunk. A bőrfelület "kérges" lesz, ami viszont csak erős nagyításban látszik, egy webes alkalmazásra lekicsinyített képen nem fog feltűnni. Ám fotóink nyilván nem csak a képernyőre készülnek.

Scott Kelby módszerével viszont láthatóan jobb eredményt érhetünk el:



A Scott Kelby-féle módszer lépései

1. lépés: készítsünk egy másolatot az akaprétegről (CTRL+J) - a példában elneveztem arcretusnak

2. lépés: jelöljük ki az arcon a lágyítandó részt. Minden bőrrészlet legyen benne, amit "kezelni" szeretnénk, nem baj, ha kicsit túlfutunk a széleken, utána úgyis ki fogjuk maszkolni azt, ami nem kell (pl. szemek, száj, stb). 

(A 2. lépés kihagyásával akár az egész fotón is elvégezhetjük a 3. lépést, vagyis a lágyítást, hiszen utána is kimaszkolhatjuk azokat a részeket, amelyek nem kellenek. Ám a gép - az erőforrástól és a kép méretétől függően - elég sokáig elszöszmötölhet a blur kiszámításán, ezért nem árt elvégezni a 2. lépést, amivel jelentősen lerövidíthetjük a következő lépés időigényét.)

3. lépés: lágyítsunk! Méghozzá a Filter/Blur/Surface blur segítségével. A szükséges beállítás az arc méretétől függ, itt az alábbiakat használtam: Radius: 39 pixel, Threshold: 34. 

A réteg átlátszóságát (Opacity) állítsuk 50 %-ra. (Ezen később ízlés szerint módosíthatunk.)


4. lépés: rendeljünk a réteghez egy rétegmaszkot és invertáljuk (CTRL+I). Így a blur hatása nem fog látszódni. Puha szélű fehér ecsettel fessük le a bőr azon részét, amelyet lágyítani szeretnénk. Kerüljük ki a szemet, szájat, szemöldököt. (Ahol túlfutottunk a bőrfelületen, ott fekete ecsettel visszahozhatjuk a kívánt állapotot.)
5. lépés: jelöljük ki a maszkon a fehérrel kifestett területet (CTRL+kattintás a maszkra). A kijelölés mutatja, hogy a lágyítás mely arcrészeket érint. Ezekre kell visszacsempésznünk a textúrát.
6. lépés: kattintsunk az alaprétegre (Background). Eközben a kijelölésünk még aktív marad, vagyis ezzel a kattintással az alaprétegre vittük át a kijelölést, ami nem más, mint az arcnak az a része, amit meglágyítottunk. Készítsünk az alapréteg kijelölt részéből egy új réteget (CTRL+J) - amivel külön rétegre tettük az eredeti textúrát tartalmazó arcrészletet! (Ez jelenleg a középső réteg lett.)
7. lépés: nevezzük el ezt az új réteget textúrának, majd húzzuk a többi réteg fölé. Alkalmazzuk rá a Filter/Other/High Pass szűrőt. A szűrő értékét addig húzzuk balról jobbra, amíg a bőr textúrája már jól átüt, de még nem kezd kialakulni a "ragyogás". Itt a 9,5-ös értéket alkalmaztam.
8. lépés: Állítsuk át az összhatást Normalról Soft Light-ra, az átlátszóságot (Opacity) pedig csökkentsük le olyan mértékig, hogy a bőr lágy legyen, de a textúrája is még látszódjon. A példánál 25 %-ot állítottam be.
Készen is vagyunk. (Persze ne feledjük: ezzel csak az arcbőr lágyítását oldottuk meg, az egyéb bőrhibák eltüntetését nem.) A felső két rétegen lehet az Opacityvel játszani, pl. lehet erősebb lágyítást is alkalmazni de ekkor a textúrát is erősíteni kell. Ez még lágyabb arcbőrt eredményez. 

A profik persze nem ezt az egyszerű módszert alkalmazzák. Hogy pontosan mit, azt csak méregdrága tanfolyamokon lehet elsajátítani, amire nekem még nem volt lehetőségem. De úgy sejtem, nincs is igazán szükségem arra a szinte pixelszintű technikára, amivel több órát is el lehet szöszmötölni egy arcon.

Arra az esetre, ha az arcbőr textúrája valamiért nem hozható vissza, Szántai Gábor ajánlott a facebookon egy jó módszert.


Szántai Gábor technikája (textúraimitáció)

1. lépés: a retusált arc fölé együnk egy 50 %-os szürkével kitöltött réteget
2. lépés: állítsuk Overlay-re az összhatást
3. lépés: tegyünk a rétegre finom monokróm véletlenszerű zajt (Filter/Noise, monochrom négyzet kipipálva), majd ezt duzzasszuk térbelivé Filter/Stylize/Emboss szűrővel (pl. Angle: 135 %, Heights: 3 pixel, Amount: 100 %)
4. lépés: ezt nagyítsuk ki 150-300 %-ra (CTRL+T majd a sarkot megfogva nagyítani) olyan nagyságúra, ami az arc pórusaihoz igazodik.

Ezzel a gyors és egyszerű módszerrel egészen jó eredményt lehet elérni (legalábbis jobbat, mint ha a lágyított bőrt úgy hagytuk volna).



2 megjegyzés:

Kozma Erzsébet írta...

De jó, hogy ezt így összefoglaltad nekünk! Igaz, most nem mélyedtem bele a leírás tanulmányozásába, mert amíg szükségem lenne rá úgyis elfelejteném, de majd akkor visszatérek ide.

2013. április 12. 8:02
Jaros Gabor írta...

Szinte alig észrevehető retus, nem tűnik műnek ettől, viszont szemmel láthatólag jobb lett. Én is kipróbálom.

2013. április 12. 12:41

Megjegyzés küldése

 

2009 ·TiSza by TNB