Anyai dédnagymamám Tompa Nanica (imádom ezt a nevet), akinek testvére Nemes Tompa István, nagycenki faragópásztor volt. (A család egyébként Tompa Mihály költő családjával rokon, de nem egyenesági leszármazottja.)
Nemes Tompa István két faragványa nemrég került kiállításra a Néprajzi Múzeumban, melyek közül az egyik a hónap műtárgyaként díszeleg a múzeum előcsarnokában.
Édesanyámmal (aki anyai ágról Tompa-lány) a hét végén elmentünk megnézni a két gyönyörű műtárgyat: egy juhászkampót és egy faragott keretezésű fogadalmi képet (aminek közepén az alkotó fényképe látható).
A fotók sajnos nagyon gyatrára sikerültek, mert a két faragás egy üvegvitrinben tartózkodik, amelyben minden oldalról csillog és tükröződik a múzeum összes ott leledző, igen nagy számú lámpája. Ezen sajnos semmilyen polárszűrő nem segített, így magát a fogadalmi képet kizárólag félig oldalról tudtam fényképezni a sok becsillanás miatt (és utólag próbáltam egyenesítgetni). De így is nagyszerű emlék. A vitrinben Nemes Tompa István kézzel írt levele is látható, mely szerint a fogadalmi kép faragása 1885-ben kezdődött.
A Néprajzi Múzeum honlapján az alábbi szöveg ad részletes tájékoztatást a szerzőről és a műveket gondozók munkájáról:
A hónap műtárgya: Képkeret és juhászkampó
Nemes Tompa István nagycenki pásztor faragványai
2013. szeptember
Két, egymástól messzire került tárgy, melyeket a készítő,
Nemes Tompa István faragópásztor (1864-1919) személye köt össze. Az óriási
keretbe foglalt fényképportré fogadalmi ajándék. Máriazell búcsújáró
templomából hozták Budapestre restauráltatni. A juhászkampót 1894 óta a
Néprajzi Múzeum pásztorgyűjteménye őrzi. Véletlenek sorozata és a
leszármazottak, Molnár László unoka, Sabjanics József és mások gondoskodása
tette lehetővé a faragványok együttes jelenlétét a múzeum falai között. E
tárgyak segítségével árnyaltabb képet kaphatunk a dunántúli pásztorművészet
kései korszakáról, a régi "pásztorrendnek" és sajátos életformájának
megszűnéséről.
A Nemes Tompa törzsökös juhászcsalád volt. Négy nemzedékük a
18. századig követhető vissza. Tompa István és azonos nevű apja a
Széchenyi-uradalomban szolgált számadó juhászként. Szoros kötődésüket a Sopron
környéki, hansági kistájhoz életrajzi adatok bizonyítják. Hol (Fertő)Homokon,
hol Peresztegen, máskor Hegykőn, a nagycenki uradalmi központhoz tartozó
juhászatokban bukkantak fel. A majorság fejlődő birkaállománya nyújtott
számukra biztos megélhetést. A korabeli összeírás szerint az uraság Hegykőn
3000, Nagycenken 2500 birkát tartott. A megyében működő juhászok száma több
százra rúgott.
A juhászatnak mint a 19. század elején hirtelen fellendülő
foglalkozási ágnak köszönhető egy új kifejezési forma, a pásztorművészet
kialakulása éppen ezen az északnyugat-dunántúli vidéken. Létrehozói, művelői a
faragáshoz jól értő béres juhászok voltak. A gyorsan kibontakozó művészeti ág
erejét bizonyítja, hogy az alkotók képesek voltak tudásukat továbbörökíteni,
térben és időben kiterjeszteni.
A kutatás feltételezi, hogy idősebb Nemes Tompa István is
készített pásztorművészeti tárgyakat. Fia a környéken és a Kisalföldön működő
pásztorelődök hatására és az apjától örökölt kézügyesség birtokában kezdett
faragni. Sokféle tárgyat készített: elmésen záródó lakatot, lánckarikát,
különféle plasztikus faragványokat. Az újonnan hódító domború faragást művelte,
és mint a naiv parasztfaragók, ő is a térbeli ábrázolás útját kereste.
A kiállított juhászkampó "Emlék / Tompa Pista / Varga
Sándor" felirata tanúsítja, hogy barátainak, ismerőseinek is ajándékozott
műveiből. Ebben az időben már neves faragó hírében állt.
A fogadalmi kép Tompa István fő műve lehet, mintegy
összegzése faragótevékenységének. A keret alján olvasható szöveg szerint
huszonöt éves korában, 1888-ban készítette. Nem tudhatjuk, milyen késztetés
hatására ajánlotta föl alkotását 1911-ben a közeli búcsújáró hely, Márizell
templomának, amiről a fotóportré mögött található, Szűz Máriának címzett
imádságos levél tájékoztat. A kétféle dátum támasztja alá azt a feltételezést,
hogy a rámától elváló csúcsdísz, az angyal és a karjáról lelógó apró tárgyak a
templomi adakozás idején, utólag kerülhettek rá. A faragó képmását viselő lakat
és a háttérben csüngő falánc a juhász korábbi, kedvelt munkáinak kicsinyített
másai.
A különféle motívumokból felépített kereten valójában egy
egész világkép fogalmazódik meg az alkotó foglalkozására, vallására,
szülőföldjének táji adottságaira vonatkozó utalásokkal. A bárányfejek a
juhászatra, a növényi elemek és a kígyó a Fertő tavi flórára/faunára
vonatkoztathatók, a kétfejű osztrák császári sas és közötte a magyar címer
pedig az alattvalói hűségről és a hazafias állásfoglalásról tesz tanúságot. A
keret egész felépítése, elemeinek szerkesztése a templomi faragott oltárképekre
emlékeztet. A tárgy értelmezésének fontos része a szakrális tartalom, a fénykép
mögé rejtett, Szűz Mária áldását kérő fohász.
Az imádságot aláíró Nemes Tompa István ekkor már
vendéglősként tünteti föl magát. 1905-ben apósa segítségével korcsmárosnak
állt.
A keretben elhelyezett egész alakos portré szemléletesen
vall a faragópásztor egyéniségéről. A fényképről egy magára sokat adó,
öntudatos férfiú tekint ránk. Nemesi származását a magyaros viseletet
kiegészítő, díszlánccal egybekötött mente hangsúlyozza. Kezében mestersége
címerét tartja, a faragott juhászkampót. Kézírásából, a kalligrafikusan rajzolt
betűkből kitűnik, hogy iskolázott, a betűvetésben jártas ember volt. Sokoldalú
tehetségéről, színes egyéniségéről számos történet maradt fenn.
Nemes Tompa István számadó juhász faragványai átmenetet
képviselnek két kultúra között. Jelentős alkotása a fényképkeret, amely a
tárgyi világ polgárias rétegéhez sorolható, ám a rajta látható díszítőelemek a
régi pásztorok motívumkincséből származnak, csakúgy mint eredeti mesterségének
nélkülözhetetlen eszköze, a juhászkampó.
Juhászkampó
Hegykő, Sopron megye, 19. század vége
Néprajzi Múzeum; 5618
Faragott keretezésű fénykép/fogadalmi kép
Nagycenk, Sopron megye, 1888-1911
Máriazelli Bazilika (északi torony), Ausztria
A képet Balázs Gyula restaurálta
A kiállítási tárgyakat tartalmazó vitrin egyébként éppen a Robert Capa kiállítás előterében található. Ha arra jártok, csodáljátok meg! (Ráadásul éppen most látható a World Press sajtófotó-kiállítása is!)
4 megjegyzés:
Kellően részletes leírás remek tárgyfotókkal. Az első képen kissé zavaró az üveg tükröződése de a további fotókon alig vehető észre. Szépek az apró részletek, nagyon aprólékos, pontos munkáról tanúskodnak.
2013. október 6. 21:40Nem kérdés, a fotók rosszak, ez a poszt nem is fotós téma, hanem egy érdekesség az életemből. (Ráadásul szenvedek a géppel, mert egy éve vittem el bekalibráltatni - életlen képeket csinált -, és most újra előjött ugyanaz a hiba. Minden objektívvel életlen képek özöne jön tág rekesznél. Ezek a mostaniak is éppen hogy elmennek még...)
2013. október 7. 7:35Mikor egy ilyen kézírást meglátok, biztos, hogy visszaröpít. Maga a MÚLT.
2013. október 7. 10:31Nem szeretnék semmit belemagyarázni, de egyből ez jutott eszembe. Valamikor tanultam grafológiát, és a kelt, valamint az aláírás előtt a két szabadság szimbólum (két madár) teljesen lenyűgözött. A juhász hivatástól nem idegen gondolat...
Igen, a múlt megérint. (Érdekességképpen, már ifjúkoromtól kezdve, amikor még nem tudtam, hogy ilyen családi kötődésem van, azt mondogatom folyton: a juhászélet az igazi!)
2013. október 7. 10:49Megjegyzés küldése