Az utcát járom egymagamban

2010. április 9., péntek

A valamennyire is sikerültnek mondható képeim többnyire nem embereket ábrázolnak. Pedig az elmúlt majdnem másfél évben - amióta aktívan fotózom - rájöttem, hogy leginkább az embereket szeretem fényképezni. Ismerősöket, barátokat, családtagokat vagy idegeneket - mindegy. És tapasztaltam, hogy mennyire nehezen adja meg magát ez a műfaj.

Az emberábrázolás nagyon széles skálán mozoghat. Próbálkoztam már nem stúdiókörülmények közötti, de beállított portréval (lásd a Három Gráciáról szóló bejegyzéseket), valamint spontán, életképszerű felvételekkel is. Baráti és családi körben néha a társaság idegeire megyek a folytonos "kattogtatással" (aminek fokozza a hatását, ha még a vaku is villan).

Az utcai, ún. streetfotózás semmihez sem hasonlítható, izgalmas műfaj. Néhány hónapja még azt sem tudtam, hogy ennek a tevékenységnek külön neve is van, mára pedig lassan az egyik kedvenc szórakozásommá vált. Emberekre "lövöldözöm" az utcán.  Mert elég húsz percet eltölteni a város valamelyik terén, hogy igazat adjunk Kellér Dezső híres mondásának: a téma az utcán hever.

Kell hozzá némi szemtelenség és bátorság, hogy  merjünk mások "pofájába" kattintani. Anélkül ugyanis nem megy. Különösen egy Sigma 17-70 használatakor, ami nem engedi meg a "biztonságos" távolságtartást a témától. Persze egy Canon 70-300 (vagy 70-200 L) már nagyobb inkognitót biztosítana. (Gyűjtök is rá nagyon... Kiss Ákos blogjában leírja az egyszerű és fájdalommentes spórolás receptjét: félre kell tenni minden 200 Ft-os érmét. Az ötleten felbuzdulva én is elkezdtem. Meglepően eredményes a módszer...)

Az utcán gyorsan kell reagálni. Még akkor is, ha ülő vagy álló alakokat célzunk meg. A szituáció folyton változik, az emberek cserélődnek, ha máshol nem, hát a háttérben. Nincs idő állítgatásra, mert a téma hamar elsuhan, s mire a fotós észbekap, már késő. Ezeknél a képeknél nem a nagy szakmai tudás az legfontosabbs (talán éppen azért szeretem, mert jól leplezi a technikai hiányosságaimat?), sokkal inkább a gyors helyzetfelismerés és a jó meglátás (vagy a rossz - mikor mi sikerül).

Tegnap volt egy szabad félórám a Nyugatinál (a páromra vártam), hát elsétáltam a WestEnd bejáratához. Az első dolog a terepfelmérés volt: honnan jó a háttér. Mert fontosak az emberek, de a túl mozgalmas háttér nagyon kuszává tudja tenni a képet. Ez még egy jó háttérelmosású objektívnél sem mindegy, de a Sigma ráadásul nem is erről híres.

Jó díszletnek bizonyult az épület sarkánál emelkedő gúlaszerű üvegfal, amelynek padkájára többen is leültek napozni, beszélgetni. 




Az már csak ráadás, hogy jól el lehetett játszani a márvány oldallapok színeivel az utómunka során:



Mintha a fotó kedvéért ölelkeznének. Pedig nem:


Vannak esetek, amikor nincs más lehetőség, engedélyt kell kérni a fényképezésre. Az eddigi tapasztalataim jók. Az utóbbi időben nem fordult elő, hogy valaki nemet mondott volna. Korábban előfordult ugyan, hogy egy pár az aluljáróban pénzért engedte volna fotózni magát, de nem jött létre az üzlet. (Ötszáz forintot felajánlottam, de ők a dupláját kérték volna, és annyira azért nem volt fontos.) De hiába pozitívak az élmények, biztos, hogy eljön majd, amikor visszautasítanak... és ez a gondolat azért visszatart. Meg hát valahogy mindig úgy érzi az ember, mintha valami perverz dolgot kérne... Még sosem tették szóvá, de már várom, hogy egyszer valaki megkérdezze: aztán mi a fenének?

A WestEndnél is eljött az idő, amikor ki kellett nyitnom a számat.

A kis tér közepét elfoglaló padok egyikén egy lány ült, aki levetett cipőjét maga mellé tette az ülőkére. A barátnői ugratták ugyan egy kicsit, amikor eléálltam, hogy a beleegyezését kérjem ("most legalább lefényképezik a szeplőidet"), de ő gond nélkül ráállt a fotózásra. Cserébe megígértem, hogy nem fog a másnapi újságok címlapján szerepelni.


  



Amikor idegenekről készítek fotókat, mindig eszembe jut felajánlani: ha adsz egy e-mailcímet, elküldöm neked a képeket... de még sosem tettem. Mert ennek aztán már tényleg olyan kéretlen ismerkedés íze van... vagy lehet, hogy csak túlaggódom az egészet? Egyszer azért kipróbálom...

És persze - ha már ott voltam - nem hagytam ki a WesEnd üvegfalán keresztüli látványt sem. Végül is ezen a fotón is emberek vannak:



Szóval megszerettem ezt a műfajt. Még akkor is, ha van még mit gyakorolnom hozzá. De bár az élet rövid, az idő végtelen!

4 megjegyzés:

Kozma Erzsébet írta...

Ez a műfaj eléggé idegen tőlem épp azért mint amiket Te is leírtál, éspedig, hogy félek tőle, hogy mit szól hozzá az illető.
Jók a képek, az első és a negyedik tetszik jobban.

2010. április 9. 21:50
TiSza írta...

Ezek az én kedvenceim is :-)

2010. április 10. 7:35
Marcsi írta...

Nagyon jó szemed van meglátni a témát. Nekem az első és a negyedik tetszik a legjobban.

2010. április 17. 20:15
TiSza írta...

Köszönöm Marcsi.
Akkor mindhárman egyformán látjuk: az 1. és a 4. a kedvenc.

2010. április 18. 11:17

Megjegyzés küldése

 

2009 ·TiSza by TNB