Amikor kitettem a képet az oldalra, nem volt időm írni hozzá, csak idebiggyesztettem és kész. Pedig néhány szóban a születéséről is említést akartam tenni...
A kép alapját az oszlopokkal határolt tér adja, ami a kis fával és a mögötte lévő vízzel együtt a magyarországi Velencén készült, egész pontosan a Velence Resort & Spa hotel külső strandján. A kép atmoszféráját nézve ez elég furcsán hangzik - pedig ez valóban egy strand részlete, a háttérben a tó befagyott vizével. A kép bal alsó sarkában van egy sötét folt, ami nem más, mint az éppen ott fürdőzők köpenye és törülközője :-) - az oszlopsor mindkét oldalán ugyanis egy-egy medence van.
Amikor ott jártam, rögtön megtetszett a komor, ókori hangulatot idéző oszlopsor, hátérben az elég csenevész kis fával. A fürdő egyik belső medencéjéből ugyanis ez a kép tárult elénk:
A látvány persze elég steril és semmit mondó, még akkor is, ha hozzáképzelem a texturát (ami a legtöbb montázsnál manapság már szinte elengedhetetlen kellék). A földön kuporgó alak gondolata elég hamar adta magát (a fotóját később már kifejezetten ehhez a montázshoz készítettem), így a tartalom és a hozzá tartozó cím is gyorsan megvolt. Már csak egy megfelelő kompozíciós elrendezésre, és néhány apró kiegészítő kellékre volt szükség: egy holdra és egy napra. A nap a kész képen nem tűnik fel, inkább csak hangulati elem a fa mögött látható körív formájában.
A képnek van egy természetes tükörszimmetriája (szimmetriatengelye a fa), ezt némileg feloldandó a kuporgó alakot és a holdat a bal alsó és jobb felső sarok átlójának ellentétes oldalán helyeztem el. Mint utólag ráébredtem, ez a "boldog átló", aminek használata azonban egyáltalán nem volt tudatos: a szemem egyszerűen ezt kívánta. Pedig elméletileg a másik átló jobban kifejezné az ember szánalmas helyzetét, mégis... inkább így hagytam. Az emberalak nincs aranymetszésben a képen, a meglévő térszerkezetben inkább a fa melletti a pozíciót találtam megfelelőnek, amelyhez ráadásul vezeti a szemet a lefolyók rácsának vonala (talán ezért is kívánkozott erre az oldalra az emberalak).
A képelemek elhelyezése után egy kicsit besötétítettem az eget Color Efex Pro segítségével a Graduated Filters alkalmazásával (megjegyzem: remek kis program, ami a Photoshop alá telepíthető). Majd következett a játék az alábbi texturával:
A színes texturát két rétegben helyeztem a kép fölé:
5 % Color Burn (ami elsősorban a széleket sötétíti)
16 % Multiply (ami az egész képet komorabbá teszi).
Majd ezután két deszaturált (fekete-fehér) textura-réteg következett:
35 % Overlay (amitől az egész textura "élni kezd")
17 % Pin Light (kifejezetten az ég sötétítésére).
A kész kép szemcsézettségét és erős kontrasztját a Topaz Adjust program Vibrance nevű filterének használatával értem el (a Topáz nem olyan sokoldalú, mint az előbbi program, inkább kicsit extrém hatások létrehozására jó). Mivel a képet fekete-fehérben álmodtam meg, ezért következett egy ff-konverzió, és ezzel el is készült a montázs.
Érdekeségképpen felteszek egy képet az oszlopsor jobb oldalán lévő medencéről, amit szintén megdolgoztam kissé, mert megtetszett a medencét határoló betonfalak és tükörképük sejtelmessége. Ez a kép persze még nincs kész... és így még nem jó. Megakadtam vele. Akár az is lehet, hogy torzó marad...
Esetleg jöhetnek az ötletek :-)
Frissítés (2011.05.28.): Nagy örömmel jelentem, hogy mindkét kép (az utóbbi kicsit jobban átdolgozva) bekerült a The Worldwide Photography Gala Awards Best Shot 2011 (A legjobb felvétel, 2011) pályázatának válogatásába. A fenti "torzó" végül ilyen lett:
6 megjegyzés:
A medencés a nagyon,nagyon tetszik!!!
2011. január 19. 19:35Éppen az, amit befejezetlennek érzek? :-)
2011. január 20. 6:58Nem tudom... nekem kicsit kevésnek tűnik. Van egy hangulata, de mintha nem lenne elég üzenete.
Én ötletet nam tudok adni, inkább tanulok az ilyen és ehhez hasonló leírásaidból.
2011. január 22. 21:31Láttam ezt a képet az FV-n de most ide írom, hogy nagyon tetszik. Remek az utómunka, majdnem észre sem lehet venni. Persze én már tudtam, hogy ez montázs lehet.:-)
Köszönöm erz. Néha annyi is elég, ha tudom, hogy tetszik :-)
2011. január 23. 13:33Nagyon hatásos lett és nagyon jó, hogy az elkészítésének a módját is leírtad! Valahogy idegenkedem a montázstól egyelőre, de ilyeneket látva előbb-utóbb rászánom én is magam... :)
2011. január 24. 20:09Egyébként nekem is tetszik a medencés, nem érzem befejezetlennek!
Szilárd nagyon köszönöm a véleményedet, ezek után azt hiszem felteszem a medencést egy fotós oldalra, ítéltessék meg ott is...
2011. január 24. 21:41A montázs egyébként jó játék, nekem mindig sokat kell kísérletezgetni, amíg "el merem engedni", de épp ez az érdekes benne.
Megjegyzés küldése