Amikor elkezdtem a digitális fotózást, sok utánajárásba került megtudni, hogyan lehet megoldani a fotók utóélesítését a Photoshopban hatékonyan és minél kevesebb hátrányos következménnyel. Az elmúlt egy évben sikerült megismernem néhány módszert. Mivel már nem emlékszem, hogy pontosan kitől is származik az adott információ, ezért sajnos nem tudom egyenként megjeleníteni a forrást. A legtöbbet a www.digiretus.hu Photoshoppal foglalkozó oldaláról és Scott Kelby könyvéből tanultam, de máshonnan is merítettem.
Az élesítést mindig azzal érdemes kezdeni, hogy megduplázzuk az eredeti képet, és az új rétegen élesítünk. Így mindig megmarad az eredeti fotónk, amihez visszanyúlhatunk, ha kell.
A munkamódszer tehát mindig ez legyen:
- Layer/Duplicate Layer (CTRL+J)
- élesítés valamilyen módszerrel
- az élesített réteg átláthatóságán (Opacity) ízlés szerint lehet változtatni, és ezzel az élesítés mértékét szabályozni.
A különböző élesítési lehetőségek:
Egyszerű élesítés (nem ajánlott)
File/Filter/Sharpen
- Sharpen Edges - finom pontok élesítése
- Sharpen More - nagyobb pontok is
Custom-mód
- Filter/Other/Custom:
alsó Scale mezőbe: 11
mátrix középső területe: a beírtak összege 11 legyen
(pl. középen 15, de alatta, fölötte és mindkét oldalon -1 vagyis összesen -4)
- CTRL-F 4 x!
High Pass szűrő
- Filter/Other/High Pass (Magas áteresztő szűrő)
- Radius: ha 1 v. alatta, akkor a kis részleteket élesíti (általában a 3-8 közötti érték jó)
- javaslat: növeld a Radius-t egészen addig, amíg a világos területek még tiszták és nincs elszíneződés
- Blending Mode Normalról: Overlayre vagy Soft Lightra (ízlés szerint).
Egyszerű és hatásos módszer, sokan szeretik.
Frissítés (2010.12.29.): A High Pass használatáról nagyon jó videó tutorialt láthattok Bon Fire blogjában.
Unsharp Mask (életlen maszk)
Neve működési metodikájából ered: először egy életlen képet készít a fotóból, majd ezt az életlent „kivonja” az eredetiből. A párbeszédablakában három csúszka található.
Az „Amount” (Mérték) az élesítés mértékét határozza meg. Minél nagyobb értéket állítunk be, a kép annál élesebbnek tűnik majd.
A „Radius” az életlen kép eléletlenedését határozza meg képpontban, azaz pixelben. Minél nagyobb értéket írunk ide, annál hatékonyabb az élesítés.
A „Treshold” (küszöbérték) az élesítésbe bevont képpontok mennyiségét adja meg. Alacsony értéknél a kép nagyobb részén, magasabbnál szám megadásával kisebb területen érvényesül az élesítés.
Az életlen maszk filter alkalmazásának egyik hátránya a színzaj erősödése, ezért érdemes az életlenítést a Lightness csatornán végezni (ahol nincs szín):
- Image/Mode/Lab Color, majd a Lightness csatornát kijelölni
- Filter/Sharpen/Unsharp Mask
- Amount: élesség mértéke (pl. épület: 100%)
- Radius: az élesítés vastagsága (kis érték csak az aprókra hat) (pl. épület: 1)
- Treshold: kis szám esetén nagyobb területen élesít (fordított mérték)
Javasolt mértékek:
Portré 75 % - 2 - 3 (nekem 75 - 0,5 - 4 jött be)
Lágy témák (állat, ember, virág) 150 % - 1 - 3
Mérsékelt (belsők, tájképek) 225 % - 0,5 - 0
Maximális (életlen v. erős kontúr) 65 % - 4 - 3
Általános 85 % - 1 - 4
webes kép v. nagyon életlen 400 % - 0,3 - 0 (ez már nagyon durva élesítés)
A túlélesítési hibák elkerülhetők úgy, hogy az élesítés paramétereinek meghatározása előtt kilépünk az Unsharp Mask párbeszédablakából, és előszűrőzzük a fotót. A Filter/Noise/Despeckle parancsot választva a kiugró, mindössze 1-2 pixelnyi nagy kontrasztokat megszünteti a Photoshop úgy, hogy más részleteket változatlanul hagy. Ezután sokkal jobb minőségben élesíthetünk az Unsharp Mask-kal.
Összetett élesítési mód Unsharp Mask-kal (nagyon jó, hatásos módszer)
Először egy kontúrmaszkot hozunk létre, amivel az a célunk, hogy csak a fotó élei legyenek kijelölve, az elmosódottabb részek, például a háttér ne.
- Image/Mode/Lab Color, majd a Lightness csatornát kijelölni
- duplázd meg ezt a csaotrnát (húzd rá az alsó kis dokumentum ikonra)
- duplázd meg ezt a csaotrnát (húzd rá az alsó kis dokumentum ikonra)
- Filter/Stylize/Find Edges
- Filter/Other/Minimum
Radius:1-2
- Filter/Noise/Median
Radius: 2
- Filter/Blur/Gaussian Blur
Radius 1-3
- Image/Adjustments/Invert (Ctrl+I) (megfordítja a világos-sötét részek kijelölését)
- a fotó kijelölése: Ctrl+a duplikált Lightness csatornára való kattintás
- a Channels palettán válts át a fő (Lab) csatornára
- Image/Mode/RGB Color
- Ctrl+H (hogy a kijelölés körvonala eltűnjön)
majd végül
- Filter/Sharpen/Unsharp
(Az élesítés mértékét az előző - Unsharp mask-ról szóló - fejezet részletezi.)
Az élesítés végén válaszd ki a kijelölő eszközt (M gomb) és kattints a kép egy pontjára, hogy a kijelölést megszüntesd.
Smart Sharp (amelyik PS-verzióban van)
- Filter/Sharpen/Smart Sharp
- Amount: élesség mértéke
- Radius: az élesítés vastagsága
- a More Accurate jelölő négyzet legyen bekapcsolva
- a Remove legördülö menü legyen Gaussian Blur módra állítva
- a More Accurate jelölő négyzet legyen bekapcsolva
- beállítás után OK
- Ctrl+F
Élesítés több rétegen
- élesítés valamielyik fenti módszerrel
- 2 másolat készítése az élesített rétegről (CTRL+J 2x)
- az 1. másolat Blendig Mode-ja: Darken
- a 2. másolat Blendig Mode-ja: Lighten
- az élesített réteg láthatóságát megszüntetni (vagy törölni a réteget)
- az Opacitykkal külön szabályozható a sötét (Darken) és a világos (Lighten) részek élesítése, a kép jellege szerint
A fenti élesítési módok közül mindenki másra esküszik, ezért nem jelölnék meg egyet sem, mint a legjobbat. /Én az Unsharp Mask összetett módszerét használom :-)/ Persze aki Lightroommal dolgozik, annak egyszerűbb dolga van, mert az eleve egy beépített, egyszerűen kezelhető, de fejlett élesítési technikát kínál. És feltehetően el sem jutott idáig az olvasásban :-)
A Photoshoposoknak viszont választaniuk kell. S ha megtaláltuk a nekünk tetsző módszert, érdemes actiont csinálni belőle. Ez egy olyan funkció a PS-ben, amivel azonos, többször használt műveletsort lehet beprogramozni, majd bármikor egy gombnyomásra előhívni és elvégeztetni a géppel. Nem olyan bonyolult, mint amilyennek hangzik. Annak, aki nem tudja, hogyan kell ilyen actiont készíteni, röviden összefoglalom, igazából nagyon egyszerű:
- Ha nem látszik alapból az Action fül (nekem a History paletta mellet van), akkor a menűből kell előhívni:
Window/Action
- A kuka mellett balra van egy kis ikon: Create New Action - katintsunk rá
- megjelenik egy kis ablak, amiben nevet kell adnunk az új actionnak (pl. élesítés). A többi beállítással nem nagyon kell törődnünk, a Set doboz maradhat Default Action, a Function Key mellé, ha akarunk, felvehetünk egy funkcióbillentyűt (pl. F12), és ha majd elkészültünk az actionnal, akkor legközelebb csak ezt a gombot kell megnyomnunk, és az élesítést rögtön végre is hajtja a PS az aktuális rétegen.
- ha mindezeket beállítottuk, nyomjuk meg a Record gombot (a kukától valahol balra kivirul a piros felvétel-gomb - olyan, mint egy médiafelvevőn)
- végezzük el az élesítést, a nekünk tetsző módon
- ha végeztünk, akkor nyomjuk meg a piros felvétel-gomb meletti stop-gombot, és készen is vagyunk. Az új actiont bármikor használhatjuk, csak rá kell kattintanunk az általunk adott nevére, és megnyomni a lejátszó-gombot
- ha valamit elrontottunk, és újra akarjuk kezdeni, előbb ragadjuk meg az action nevét, és húzzuk a kukába. Ezzel már ki is töröltük (hasonlóképpen szabadulhatunk meg a PS néhány fölöslegesnek ítélt, előre beépített akciójától).
A Photoshoposoknak viszont választaniuk kell. S ha megtaláltuk a nekünk tetsző módszert, érdemes actiont csinálni belőle. Ez egy olyan funkció a PS-ben, amivel azonos, többször használt műveletsort lehet beprogramozni, majd bármikor egy gombnyomásra előhívni és elvégeztetni a géppel. Nem olyan bonyolult, mint amilyennek hangzik. Annak, aki nem tudja, hogyan kell ilyen actiont készíteni, röviden összefoglalom, igazából nagyon egyszerű:
- Ha nem látszik alapból az Action fül (nekem a History paletta mellet van), akkor a menűből kell előhívni:
Window/Action
- A kuka mellett balra van egy kis ikon: Create New Action - katintsunk rá
- megjelenik egy kis ablak, amiben nevet kell adnunk az új actionnak (pl. élesítés). A többi beállítással nem nagyon kell törődnünk, a Set doboz maradhat Default Action, a Function Key mellé, ha akarunk, felvehetünk egy funkcióbillentyűt (pl. F12), és ha majd elkészültünk az actionnal, akkor legközelebb csak ezt a gombot kell megnyomnunk, és az élesítést rögtön végre is hajtja a PS az aktuális rétegen.
- ha mindezeket beállítottuk, nyomjuk meg a Record gombot (a kukától valahol balra kivirul a piros felvétel-gomb - olyan, mint egy médiafelvevőn)
- végezzük el az élesítést, a nekünk tetsző módon
- ha végeztünk, akkor nyomjuk meg a piros felvétel-gomb meletti stop-gombot, és készen is vagyunk. Az új actiont bármikor használhatjuk, csak rá kell kattintanunk az általunk adott nevére, és megnyomni a lejátszó-gombot
- ha valamit elrontottunk, és újra akarjuk kezdeni, előbb ragadjuk meg az action nevét, és húzzuk a kukába. Ezzel már ki is töröltük (hasonlóképpen szabadulhatunk meg a PS néhány fölöslegesnek ítélt, előre beépített akciójától).
Hasznos oldalak:
a digiretus.hu Photoshop-oldala
cikk a fotozz.hu-n
3 megjegyzés:
Hm! Jó ötlet az Action, főleg az összetett élesítési mód esetében, azonban pont ezzel a módszerrel nem működik! Ugyanis amikor kijelöljük a megoperált Lightness csatorna tartalmát Ctrl+klikkel, a Photoshop azt a kijelölést fogja belementeni az Actionbe, ami az aktuális képen éppen van, és a többi kép automatizált élesítésénél ugyanazt a kijelölést fogja betölteni, ami természetesen nem jó.
2010. július 10. 1:01Ami még neccesebb, hogy ha a két kép méretre (dimenzionálisan) eltér egymástól, akkor leáll az Action, és hibaüzenetet dob.
Én igazság szerint nem hiszek ezekben az utólagos élesítésekben. Nem is élesít igazából, csak kiemel bizonyos dolgokat. Én már végigjátszottam az összes lehetőséget, sőt, sokat ígérő csodapluginokat is kipróbáltam, azonban ami homályos a képen, az homályos is marad, maximum kontrasztosabban lesz homályos.
Az életlenítés az kivitelezhető egy éles képből, a fordítottja nem. Ez illúzió csupán. Vannak dolgok, amelyek egyetlen irányba működnek. Faragni is csak lefelé lehet a fából, és a hamuból sem nyerhetjük vissza a fát, amit elégettünk. A levesből sem nyerhetjük vissza a nyers hozzávalókat, ha már egyszer összekevertük. Valahogy így van ez az élesítéssel is.
Mindazonáltal figyelemreméltó tutorial volt.
Én is kipróbáltam már sok plugint, és néha elborzasztó eredmények születnek. Egyébként is óvatosan kell bánni az utólagos élesítéssel.
2010. július 10. 20:01Egyetértek veled abban, hogy a tökéletes homállyal valóban nem lehet mit kezdeni, a kismértékű élesítés azonban azért többnyire jól működik. A fizikáját nem tudom. Lehet, hogy v a l ó j á b a n nem lesz élesebb a kép, csak kontrasztkülönbségeket látunk, de az is elég, ha ettől élesebbnek l á t s z i k a kép.
A PS-ben az élesítést egyébként aokáig szinte kizárólag a kép kicsinyítéskori utóélesítésére szoktam alkalmazni (pl. webre történő mentés után). Csak nem olyan régen ismerem a "trükköt", hogy az Edit/Preferences/File Handling menüben az Image Interpolation-nál beállítható az élesítés módja. Van egy "Bicubic Sharper (best for reduction)" beállítás (alapból nem ez jön be!), ami kifejezetten a képek kicsinyítéséhez használatos. Mióta ez van beállítva alapértékként, egyszerűen nincs szükségem az utóélesítésre.
Pont javasolni akartam, hogy a Bicubic Sharpert állítsd be, és akkor éles marad. Ezt egyébként nem kell az alapképpel megtenni, az lehet akár 10 Mpixeles is, ha webbarát formában mentjük (Save For Web And Devices) menüponttal, ott is beállítható közvetlenül mentés előtt a célméret, és kiválasztható a Bicubic Sharper is.
2010. július 11. 17:58Megjegyzés küldése